Na první pohled mohl problém s telefonem Xiaomi Lite 2e nemusel zdát závažný. Telefon se zapnul, začal se spouštět jako obvykle, ale dál se nedostal, operační systém Android se nespustil a uživatel se ke svým datům nedostal. Takový problém však může indikovat závažnější selhání, které souvisí s datovým úložištěm přístroje (v tomto případě eMMC - embedded MultiMediaCard) a potažmo i procesorem (CPU), který je nezbytný k dešiforvání uživatelských dat.
Proč jsou data šifrována
Až do roku cca 2011, respektive 2013, v závislosti na operačním systému, data v mobilních telefonech šifrována nebyla a bylo je tak možné obnovit i relativně jednoduchou metodou zvanou “chip-off”, tedy odpájením paměťového čipu ze základní desky telefonu a přečtení uživatelských dat přímo. Tyto přístroje také nebyly vybaveny některými pokročilými funkcemi správy dat. Tyto nedokonalosti u starších přístrojů mohly vést k nechtěnému úniku uživatelských dat. Při ztrátě nebo odcizení přístroje bylo možné se k datům dostat i bez znalosti uživatelského hesla/PIN. Dokonce i po provedení factory resetu (uvedení do továrního nastavení) bylo často možné získat přístup k datům, o kterých si původní uživatel myslel, že jsou nevratně smazána. To se uvedených letech postupně měnilo, v OS a telefonech se zavádí šifrování na úrovni zařízení (Full Disk Encryption - FDE).
Od verze Android 7.0 a iOS 8, což odpovídá zhruba letům 2014 - 2016, je ve všech telefonech i tabletech s těmito OS použito FBE (File-Based Encryption) - šifrování na úrovni souborů. Tím je zajištěna vysoká úroveň bezpečnosti dat, a to i z pohledu jejich neobnovitelnosti po smazání. Více informací o problematice šifrování dat v mobilních telefonech a tabletech naleznete na našem webu zde.
Interní šifrování dat tak má zásadní vliv na naši práci s obnovou dat. Metody jako chip-off již samy o sobě nejsou efektivní a je třeba hledat řešení s využitím moderních technologií jako například Hard Key. To by nebylo možné bez specializovaných hardwarových a softwarových řešení PC-3000 od společnosti Acelab.
Od diagnostiky po záchranu dat
Diagnostika je nezbytným prvním krokem u jakékoliv zakázky v našem oboru záchrany dat. Tento telefon Xiaomi Lite 2e byl podroben diagnostice softwarového charakteru, která potvrdila, že na této úrovni chyba není. Následně tak byla potvrzena domněnka, že se jedná o selhání paměťového čipu eMMC. Více o postupech, které může v některých případech vyzkoušet i sám uživatel, naleznete na našem webu zde.
Vadný paměťový čip může být kritický problém pro uživatelská data, a to práve z důvodu výše uvedeného šifrování dat. Bez klíče ukrytého ve vyhrazené části procesoru se data neodemknou a pokud telefon není schopný nastartovat z důvodu poškozeného paměťového čipu, může to mít negativní důsledky pro uživatelská data. V těchto situacích je zapotřebí zvážit použití metody Hard Key, která dokáže klíč z procesoru vyloudit jiným způsobem. To ostatně napovídá i název samotné metody. K jejímu úspěšnému použití musí jednak být daný model přístroje technologicky podporovaný a je zapotřebí také celá řada dalších úkonů, které v ideálním případě umožní úspěšnou obnovu dat, ať už z mobilního telefonu nebo jiného mobilního zařízení.
Nejprve je nutné odpájet paměťový čip ze základní desky přístroje. Tento kritický úkol vyžaduje zkušenosti a profesionální vybavení, bez kterých může snadno dojít ke zničení paměťového čipu nebo k poškození základní desky. Po úspěšném odpájení následuje vytvoření kopie obsahu čipu, vytvoření jeho "dumpu". Zde může během čtení docházet k chybám, které je třeba korigovat prostřednictvím mechanismů pro opravu chyb (Error-Correcting Code, ECC). Následně je zapotřebí mobilní telefon přesvědčit k uvolnění klíče ukrytého ve vyhrazené části procesoru (CPU). Tento krok není jednoduchý a zde je pomoc PC-3000 Mobile nezastupitelná.
Po všech těchto krocích je nutné jednotlivé dílky poskládat dohromady. Když se série úkolů podaří, výsledkem jsou obnovená data a spokojenost uživatele.
Zálohovat lze téměř automaticky, i tak je třeba kontrola
Uživatel mnohdy využije některou z možností automatického zálohování dat. Android i iOS k tomu doslova vybízejí při prvním spuštění přístroje a je možné využít i různé aplikace třetích stran. Není ale dobré procesu bezmezně důvěřovat a domnívat se, že po prvním nastavení vše bude fungovat navždy. A to například i z důvodu omezené kapacity neplaceného úložiště. Mějte na paměti, že i nejlepší technologie záchrany dat nemohou nahradit spolehlivě provedenou zálohu. Nikdy nevíte, kdy vás může potkat neočekávaná událost, která vás připraví o cenná data. Proto je lepší být připraven.